Birgittes Blog

RSS

Hvordan går det med dine nytårsforsæt?

Nu er det 7 ugers siden vi sagde goddag til 2016 – og for 7 uger siden sagde mange af os ja til at få sundere vaner i 2016. Min erfaring siger mig at her 4,5,6 uger efter, da er mange røget tilbage i de gamle vaner eller indsatsen er ikke så stor som til at starte med – og i løbet af de næste 4,5,6 uger, der falder endnu flere fra. Vil du være på det ene eller andet hold? Du bestemmer det jo helt selv.

Er du ved at miste motivationen, så prøv at lave denne opgave og følg din plan.

1.       Find papir og pen

2.       Nedskriv hvilke måder du kan lide at træne

-          Eksempel:

-          styrketræning

-          cykle

3.       Skriv så ned hvor og hvordan du har mulighed for at dyrke aktiviteten

-          Styrketræning: jeg kan træne hjemme og jeg kan træne i fitnesscentret på arbejdet minimum 1 gang om ugen.

-          Cykling: jeg cykler til og fra arbejde 2 gange om ugen = 2 x 10 kilometer.

4.       Skriv så ned HVORNÅR du næste gang træner og hvor det foregår.

-          Skriv du det ind i din kalender, så du ved at tiden er afsat. Bruger du ikke kalender, så skriv det på en seddel du hænger op, et sted du ser mange gange dagligt fx på køleskabet, på døren til soveværelse, på toilettet etc.

-          Skriv så de næste 10 træningstider ind i din kalender eller på dit seddelsystem, så du ved hvornår du har tid til det.


  • Birgitte Nymann

Træn i det fri


I Danmark er det let at træne ude året rundt

Det er utroligt få dage om året hvor vejret er uegnet til udendørs træning. Det handler om at have den rigtige påklædning. 

Når du træner i kulden så husk at tage flere lag tøj på. Du kan altid tage et lag af hvis du bliver kold. 
En god tommelfingerregel er at du klæder dig så du fryser en lille smule lige når du starter træningen, så passer påklædningen som regel, når du er kommet i gang.

  • Birgitte Nymann

Energi og jul

Lige nu er det mørkt i flere timer i døgnet end det er lyst – og det tærer godt på energien.  Det er meningen at du skal have mindre energi i de mørke måneder og mere energi i de lyse måneder. Sådan er kroppen skabt til at leve i pagt med naturens gang. Mange af os har desværre svært ved at acceptere den øgede vintertræthed. Vi vil have den samme energi hele året. Sådan bliver det dog aldrig uanset hvor meget du ønsker det, men du kan tage toppen af trætheden ved at sørge for at få trænet regelmæssigt og gerne udendørs i de lyse timer. Så får du ekstra meget energi.

Muligheder for at træne i dagslys

”Jamen jeg arbejder jo når det er lyst – og det er mørkt når jeg tager på arbejde og kommer hjem” – kan det være du tænker. Lad os se på mulighederne for at træne udendørs i dagslys.,

  • Du kan træne, når du har en fridag/weekend
  • Du kan træne i tiden op til din frokostpause og så blive 30 - 60 minutter ekstra på arbejdet senere på dagen, så bliver du i øvrigt mere effektiv på arbejdet om eftermiddagen!
  • Du kan gå en tur i din frokostpause
  • Du kan træne i dagtimerne på de dage hvor du arbejder aften/nat

Juletip: spis masser af grønsager og drik flere glas vand i dagtimerene op til julefrokosten. Så forebygger du overspisning og tømmermand

  • Birgitte Nymann

Behovet for at gøre det ”usunde” vinder ofte


Når du ikke går tidligt nok i seng, så du kan få al den søvn du har brug for, så er det fordi det er vigtigere at tilfredsstille behovet for at være vågen (arbejde, surfe på nettet, sidde foran fjernsynet og få tankerne væk fra stress og jag) eller man kan sige at det er vigtigere at gøre de ting du gør, når du ikke går i seng, end det er at få søvn nok.

Det samme gælder for vægttab. Vil du gerne slanke dig og du ved hvad du gør ”forkert” i forhold til at komme ned i vægt, så er der noget andet der forplumrer de gode intentioner. Det betyder, at du har mere brug for at spise noget bestemt mad for at få dulmet en eller anden følelse end det er at spise det du ved at du slanker dig af at spise, for hvis det bare handlede om at stille sulten ville du jo kunne spise hvad som helst – også det sunde. 

  • Birgitte Nymann

Juletid, motion og sundhed

Ja så må jeg til det; at skrive om juletid, motion og sundhed. Det er faktisk lykkes mig at undvige det emne i mange år, for jeg er stor tilhænger af, at man spiser julemad, som man har lyst og så lader det være resten af året, at man går op i sundhed og kropsvægt. Men vores madvaner er ved at være så groteske – også i juletiden, at jeg ikke længere kan lade være med at komme med et par tanker derom.

Naturlig føde
Vi mennesker er skabt til at spise naturlig mad, mad som vi selv kan finde i naturen. Så tilbereder vi den og spiser den. Men i dag er vores fødevareproduktion blevet så industriel og samlebåndsagtig, at mange af vores fødevarer bliver ødelagt undervejs – selvom de som udgangspunkt var sunde. Fx pasta; det er lavet af vand og korn. Kornet er super-sundt. Men når melet males til hvidt pulver og alle skaldele fjernes, er der ikke meget andet i end en masse tomme kalorier. Sådan er det også gået med en masse af julemaden; vi forarbejder den til uigenkendelighed og så spiser vi alt for meget af den.  

Mine bedste hold-dig-sund-i-juletiden-råd er: 

  • Spis lidt af det hele og overdriv ikke indtagelsen af noget
  • Spis rigtig mad og undgå skumslik og andet skod-slik som ikke har været naturligt (spis kager, marcipan og chokolade)
  • Gå nogle lange ture og sørg for at få trænet som du plejer
Så er det svært at tage på i juletiden

  • Birgitte Nymann