Birgittes Blog

RSS

Elektronikken forstyrrer din nattesøvn

Lyset fra din mobiltelefon, tablet, computer- eller tv-skærm undertrykker kroppens produktion af melatonin, som er et hormon du producerer når du sover. Melatonin er bla. ansvarlig for at du kan sove godt og vågne udhvilet, men melatonin indgår også i en række andre processer, der er vigtige for din sundhed.
Når melatoninproduktionen mindskes kan du få søvnproblemer – og/eller du kan l dig mere træt i dagtimerne. Udover at lyset fra udstyret forstyrrer, så arbejder hjernen også aktivt, når du surfer eller ser tv. Selvom det umiddelbart kan virke afslappende at kigge på skærmene, så er det det ikke. Når din hjerne arbejder aktivt, så kommer du ikke ned i den tilstand der skal til for at skabe en god nats søvn. Når det kan virke afslappende at se tv eller bladre på internettet, så er det fordi du får fokus væk fra hvor du er og hvordan du har det.
Hele din krop er påvirket af det du oplever – også selvom det ”bare” er på en skærm. Hvis du har søvnproblemer, er det værd at prøve at undgå at sidde ved computeren, tv’et eller bruge din mobiltelefon i minimum en time før du går i seng og se om det gør en forskel. Det kan tage nogle dage før du kan mærke virkningen.

30-40 % af os danskere har søvnproblemer og deraf lider lidt under halvdelen af decideret søvnløshed.

  • Birgitte Nymann

Tab dig i etaper og hold vgten for evigt

Alt efter hvor meget du skal tabe dig kan du med fordel opdele vgttabet i etaper. Skal du fx tabe 10 kilo, kan det vre en god id at tabe de frste 5 kilo og s stabilisere den nye vgt i 3-4-5 uger. Nr du har haft en stabil vgt i et stykke tid, s tager du nste etape. Taber du bare det hele p en gang, s er det svrere at holde vgten nede p sigt.
Nr din kropsvgt mindskes har du brug for generelt at spise mindre end fr. Mthedsfornemmelsen er bl.a. styret af hvor meget mad der ligger p tallerkenen. Er du vant til at se en bestem mngde mad op p tallerkenen, s tager det lidt tid for jnene at vnne sig til at der ligger mindre portioner og en anden sammenstning af mad p tallerkenen. Tiden er vigtig. Du blev ikke tyk p 3 mneder og du bliver heller ikke vedvarende slank p 3 mneder. Giv dig selv den forndne tid til at gre dit vgttab succesfuldt, s du kun skal tabe hvert kilo en gang.

  • Birgitte Nymann

Tab dig i etaper og hold vægten for evigt

Alt efter hvor meget du skal tabe dig kan du med fordel opdele vægttabet i etaper. Skal du fx tabe 10 kilo, kan det være en god idé at tabe de første 5 kilo og så stabilisere den nye vægt i 3-4-5 uger. Når du har haft en stabil vægt i et stykke tid, så tager du næste etape. Taber du bare det hele på en gang, så er det sværere at holde vægten nede på sigt.
Når din kropsvægt mindskes har du brug for generelt at spise mindre end før. Mæthedsfornemmelsen er bl.a. styret af hvor meget mad der ligger på tallerkenen. Er du vant til at øse en bestem mængde mad op på tallerkenen, så tager det lidt tid for øjnene at vænne sig til at der ligger mindre portioner og en anden sammensætning af mad på tallerkenen. Tiden er vigtig. Du blev ikke tyk på 3 måneder og du bliver heller ikke vedvarende slank på 3 måneder. Giv dig selv den fornødne tid til at gøre dit vægttab succesfuldt, så du kun skal tabe hvert kilo en gang.

  • Birgitte Nymann

Hvordan holder jeg motivationen?

Det spørgsmål er nok et af de mest stillede spørgsmål, når det kommer til ernæring, træning, stressreduktion og søvn. Og jeg bliver også ofte stillet det spørgsmål.

Et hurtigt tjek på Google viser med al tydelighed, at vi ofte mister motivationen, og søger svar på, hvordan vi fanger den igen, og at vi jagter motivationen på mange forskellige måder. Det er ikke så simpelt at svare på, hvad der skal til, for at man kan holde motivationen, for det er så vidt forskelligt hvad vi hver især er motiveret af. Noget der motiverer mig kan være demotiverende for dig. 

Overskuelighed giver motivation
Når det kommer til træning og i det hele taget livsstilændringer, så er en af de vigtigste parametre; OVERSKUELIGHED. Virker det overskueligt at gå i gang med det projekt du har sat dig for? For nogen virker det vanvittigt uoverskueligt at skulle træne sig op til at løbe et marathonløb, hvor for andre er det det mest motiverende i hele verden at lave en marathontilmelding. For nogen virker det uoverskueligt at skulle træne på faste tidspunkter, hvor for andre er det den eneste måde at holde motivationen. Virker din plan uoverskuelig at opnå (selvom den virkede overskuelig, da du tog beslutningen) så holder du ikke fast. 

Gør det kort.
Er du ikke glad for at træne, eller kan du ikke rigtigt kan komme i gang, så gør træningen overskuelig. Beslut dig fx for at træne i 10-20 minutter af gangen. Ikke længere. Så det virker overskueligt – altid - også de dage hvor du er træt, og er kommet for sent op eller for sent hjem.
Nogle gange vil du endda syntes, at det er for lidt, men det er bedre at gå ”sulten” fra træning, så du har lyst til mere end det modsatte. Træn 10-20 minutter 3 gange om ugen med 1-2 dages pause imellem. Så kan du ikke undgå at komme i bedre form. Og lyder det for godt til at være sandt, så tag mig på ordet og afprøv det selv.

  • Birgitte Nymann

Hvilke velser er gode, nr man har knogleskrhed?

Hvilke velser ergode at lave nr man har knogleskrhed i lnden? Jeg er 58, og trnger til atkomme i form.
Hilsen Inga

 

Svar:
Knogleskrhed er, nr knoglerne er afkalkede i en sdan grad, atknoglerne er porse. Pludselige bevgelser og stor belastning skal undgs forat knoglerne ikke pulveriseres. Det kan vre smertefuldt at have og det kanvre helt smertefrit. Risikoen for at f skader er dog lige stor, uanset om duhar smerter eller ej. Der er ingen tvivl om at det er godt at trne, nrknoglerne er skrbelige for regelmssig trning kan ge knoglernes styrke.EFFEKT-trning som jeg underviser meget i kan ge knoglettheden meget ved jegfra undersgelser som mine deltagere p mine hold deltager i. Om du kan lave develser er svrt at sige, nr jeg ikke ved mere om din ryg. Men prv atundersge om EFFEKT-trning er noget for dig. Du kan g til EFFEKT-trning imange gymnastikforeninger, i visse fitnesscentre (bla. Fitness World) og jeghar skrevet en bog om det for mange r siden (EFFEKT trning der gr enforskel Borgens Forlag) og lavet trningsprogrammer p dvd og til download (se dem her.). Du kan lne allemine bger p biblioteket og det samme glder for alle mine dvder. S der ermasser af mulighed for at undersge det nrmere.

Ellers anbefaler jeg yoga, styrketrning, boldtrning eller Pilates ogdet skal vre med en kvalificeret instruktr eller trner Det er meget vigtigtat du bliver guidet af en der har forstand p din skade. Ellers kan trningenf den modsatte virkning.


  • Birgitte Nymann